Bue Logo Til forsiden

Sådan begrænser du dit madspild

undgå madspild.jpg

Danskerne smider i gennemsnit 63 kg. mad ud om året, men med en bedre planlægning kan du begrænse dit madspild mærkbart. 63 kg. lyder af meget, men når man dividerer 63 kg. med 366 dage, får man 172 g. om dagen. Det svarer f.eks. til en bøf, en banan, eller en tallerken pasta. Med et lille skridt dagligt, kan man altså sænke madspildet markant på årsbasis.

Du kan begrænse madspild ved at følge disse 3 gode råd:

1) Køb kun den mængde mad som du har brug for

  • Lav en indkøbsliste inden du køber ind, så du undgår impulskøb
  • Køb kun det du har brug for og brug det du har købt
  • Køb ind med hovedet og ikke med maven
  • Inden du falder for mængderabatter, skal du være sikker på at du får spist det hele
  • hvis du alligevel skal bruge fødevaren samme dag, kan du købe de vare der er tættest på udløbsdatoen.

2) Tilbered kun den mængde mad du skal bruge

  • Tænk over hvor meget, hver person i huset spiser. Tænk over om du altid laver for meget pasta, ris og kartofler og lav så mindre.
  • Lav mad til flere dage, en hovedret kan f.eks. blive til en forret eller frokost dagen efter
  • Skab et bedre overblik over hvad du spiser, ved at lave en madplan
  • Skær altid emballagen op, for at få de sidste madrester ud.
  • Opbevar maden rigtigt

3) Hvis du alligevel laver for meget mad, skal resterne i fryseren til en anden dag eller i køleskabet til dagen efter

  • Hold styr på dine rester ved hjælp af etiketter med dato og indhold.
  • Tænk over, hvordan resterne kan bruges i andre retter
  • Hold orden i dit køleskab, så de ældste madvarer står forrest

Sådan begrænser du dit madspild

Vi kan som forbrugere bidrage til at begrænse madspildet.