Bue Logo Til forsiden

Brintbiler

Topbanner-trafik.gif

Kendt teknologi
Teknologien bag brintbiler har været kendt siden 1839. Det er dog først i 2015, at det er lykkedes at masseproducere en brintbil. Du kan læse mere om teknologien her. I korte træk føres brint ind i en brændselscelle hvor brint og ilt blandes, hvorved der opstår elektricitet. Restproduktet ved processen er vand. Med andre ord, vil man kunne skabe energi uden udledning af CO2.


Grøn brint
Der er dog et problem ved brint, for der findes stort set ikke frie brint-atomer på jorden, de er oftest bundet til andre atomer, f.eks. ilt O2, hvorved de danner vand H2O. For at skabe brint, bliver man nødt til at spalte vand. Denne spaltning kræver energi, og hvis energien stammer fra fossile brændstoffer er de miljømæssige gevinster ved brintbiler ikke store.
Hvis spaltningen sker ved hjælp af energi fra vindmøller, vil brintbiler give en miljømæssig gevinst. Særligt hvis brinten bliver produceret på tidspunkter hvor overskudsproduktionen af vindenergi er stor, vil det give store miljømæssige gevinster.

FCV-R
Toyotas nye brintbil bliver drevet af en elmotor på ca. 136 HK, hvor elektriciteten stammer fra en brændselscelle, hvor brint og ilt reagerer, og skaber elektricitet. Der sker dermed ikke en forbrænding af brint, som det kendes fra raketmotorer på f.eks. rumraketter. Brints brændbare egenskaber har dog været en af udfordringerne ved skabelsen af brintbiler. For sikkerheden er selvfølgelig vigtig når man tanker en yderst brændbar gasart under 700 bars tryk. 

Det er lykkedes for Toyota at skabe sikre rammer, og det høje tryk betyder, at brintbilen kan rumme nok brint til, at give en rækkevidde på 500 km. 

Fremtiden for brintbiler
Toyota erkender at FCV-R med en pris på ca. 500.000 kr. (uden afgift), ikke bliver en ”folkebil”. Men i 2020 vil anden generation af FCV-R være klar, til en lavere pris. I 2025 vil tredje generation af brintbilen være klar, og Toyta regner med, at prisen til den tid vil svare til en benzindreven bil i 2015. 

Kilder

FDM

Ingeniøren

Læs mere om Vejle Kommunes brintbil på Ugeavisen Vejle