
En del af videnskaben, der forsøger at efterligne mønstrene for menneskelig tankevirksomhed. Fokus indtil midten af 1980’erne var på intelligente systemer baseret på symboler, koder og rationelle beslutninger - men uden sammenhæng med de fysiske omgivelser. Et eksempel er skakcomputeren ”Deep Blue”, der i 1997 besejrede Kasparov, verdensmesteren i skak.
Amerikaneren Rodney Brooks udviklede i 1980’erne et nyt adfærdsbaseret system, hvor robotter udstyret med sensorer og såkaldte neurale netværk, der efterligner hjernes måde at arbejde på, er i stand til at tilegne sig nye kundskaber i samspil med deres omgivelser. De kan håndtere uforudsete hændelser, som de ikke er forprogrammerede til. I dag fokuseres der meget på at overføre ”kropslig intelligens” til robotter, og her er dyrenes adfærd og sanser en stor kilde til inspiration.
Deep Blue - Skakcomputeren Deep Blue vandt i 1997 over Garry Kasparov, verdensmesteren i skak. Det blev dengang anset som den ultimative kamp mellem den menneskelige hjerne og kunstig intelligens.
Åbningstider
Åben alle ugens dage
kl. 10:00 - 16:00
inkl. weekender og helligdage
Vinterlukket: december og januar