Bue Logo Til forsiden

Kunstig intelligens

hvad er en robot.jpg

En del af videnskaben, der forsøger at efterligne mønstrene for menneskelig tankevirksomhed. Fokus indtil midten af 1980’erne var på intelligente systemer baseret på symboler, koder og rationelle beslutninger - men uden sammenhæng med de fysiske omgivelser. Et eksempel er skakcomputeren ”Deep Blue”, der i 1997 besejrede Kasparov, verdensmesteren i skak. 

Amerikaneren Rodney Brooks udviklede i 1980’erne et nyt adfærdsbaseret system, hvor robotter udstyret med sensorer og såkaldte neurale netværk, der efterligner hjernes måde at arbejde på, er i stand til at tilegne sig nye kundskaber i samspil med deres omgivelser. De kan håndtere uforudsete hændelser, som de ikke er forprogrammerede til. I dag fokuseres der meget på at overføre ”kropslig intelligens” til robotter, og her er dyrenes adfærd og sanser en stor kilde til inspiration. 

Kunstig intelligens

Deep Blue - Skakcomputeren Deep Blue vandt i 1997 over Garry Kasparov, verdensmesteren i skak. Det blev dengang anset som den ultimative kamp mellem den menneskelige hjerne og kunstig intelligens.