Bue Logo Til forsiden

Transport

mennesker i rummet.jpg

Oekolariet _transportNasa astronaut Scott Kelly ombord i det russiske Soyuz-rumskib, der sidder docket til ISS Foto: NASA

Transport til og fra ISS
Når der skal flyves mennesker op til den Internationale Rumstation har man indtil 2011 brugt både de amerikanske rumfærger og de russiske Soyuz-rumskibe. I dag er rumfærgerne sendt på pension, så lige nu er det kun Soyuz-rumskibene, der kan flyver besætningsmedlemmer til og fra ISS. 

Soyuz-rumskibet
I modsætning til rumfærgen, der kunne genbruges og lande som et fly, er Soyuz mere traditionelt. Det blev første gang brugt i 1966, og er siden blevet udviklet, og har vist sig så stabilt, at det stadig bruges. Selve rumskibet sendes ud i rummet med en Soyuz-løfteraket, og når besætningen på tre skal tilbage til Jorden, er det eneste, som returnerer, en lille kapsel, der lander på Kazakhstans flade sletter i det centrale Asien.

Redningsbåde
Når rumskibet ankommer til Rumstationen kobler det sig fast og bliver siddende indtil afgang. Der er altid mindst to Soyuz-rumskibe koblet til rumstationen. De fungerer som redningsbåde, hvis det skulle blive nødvendigt at evakuere besætningen i utide. Fx hvis et stort stykke rumskrot har kurs mod stationen, og der ikke er tid til at ændre stationens bane. 

Fremtidens transport
Amerikanerne har indgået en aftale med de private firmaer Boeing og SpaceX-Falcon om at udvikle og stå for driften af rumskibe til bemandet rumfart og kommercielle flyvninger fx til rumstationen. NASA arbejder også selv på et helt nyt rumskib, Orion, der skal kunne sende mennesker længere ud i rummet end rumstationen. Det skal foregå med det nyudviklede Space Launch System (SLS), som bliver verdens største løfteraket.

Transport

Soyuz-rumskib, der fungere som redningsbåd, docket til ISS