For 7.-10. klassetrin 

RåbOp! Klimarebel

I dette undervisningsforløb arbejder eleverne ud fra den viden og de holdninger om klima og klimaforandringer, som de bringer med sig fra deres hverdagsliv og undervisningen hjemme på skolen. Gennem nogle simple øvelser, får eleverne drøftet og udfordret dette, og vi introducerer begrebet ”factfulness”, for at eleverne har et godt grundlag for at forholde sig til og vurdere effekten af forskellige klimaindsatser.

Herefter spiller eleverne kortspillet KlimaCool, der giver viden om hverdagsaktiviteters CO2-udledning og skaber grundlag for en vurdering af hvilke adfærdsændringer, der vil kunne gøre mest gavn for klimaet. I Økolariets klimaudstilling "Vi klarede den! Velkommen til år 2100" ser de ét tænkt scenarie over, hvordan klimakrisen kan håndteres, og her er målet at eleverne taler med hinanden om, hvorvidt det er ”en god” måde, ”den rigtige” måde, rummer gode eller dårlige elementer eller bare er helt forkert eller urealistisk. For hvad skal vi egentlig gøre ved klimakrisen nu? Hvad tænker de? Og hvordan får vi så dette sat i gang?

Efter en spisepause går eleverne i gang med at designe aktivistiske kampagneplakater. I denne proces forholder eleverne sig til hvorfor, hvordan, hvornår og af hvem der skal laves forandringer, og efter arbejdet med fremstilling af plakaterne, går eleverne fra Økolariet klar til at kræve handling fra de rette personer – som måske både er politikere, andre voksne og dem selv.

COLOURBOX1079982

RåbOp! Klimarebel

Består af: 

  • Intro og aktiviteter v. Økolariets underviser

  • Besøg i klimaudstillingen

  • Spisepause

  • Klimaaktivisme

Varighed: 3 timer

Pris: 1000 kr. 

Book her

(For institutioner og skolegrupper fra Vejle Kommune er forløb gratis.)

Uddybende om undervisningen

Forløbet træner elevernes evne til at...

  • diskutere handlemuligheder for udvikling af et bæredygtigt samfund,

  • beskrive løsningsforslag i forhold til klimaændringer og global opvarmning,

  • vurdere interessemodsætninger og løsningsmuligheder ved udnyttelse af naturgrundlaget

  • kommunikere naturfaglig viden og pointer på en måde, der passer til den udvalgte målgruppe

- og de sætter deres viden om aktuelle klimaproblematikker, klimateorier og klimamodeller i spil

Med andre ord ligger målene med undervisningen overvejende inden for perspektiverings- og kommunikationskompetence-områderne, hvor eleverne forbinder naturfaglig og faktabaseret viden med de aktuelle samfundsmæssige problemstillinger på klimaområdet.

Praktisk
Undervisningsforløbet i Økolariet kan stå alene, men vi anbefaler, at det tænkes ind i et længerevarende emneforløb om klimaforandringer, produktion, forbrug, naturgrundlag og menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt eller i et af de fællesfaglige undervisningsforløb fx ”Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget” eller ”Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer”.

Vi forventer...
Økolariet forventer, at lærere og undervisere, der ledsager en klasse/gruppe, deltager aktivt under opholdet og tager ansvaret for klassens/gruppens færdsel og adfærd under besøget. 

Afbestillingsgebyr
For at sikre at så mange som muligt kan få glæde af Økolariets undervisningstilbud, opkræver vi et gebyr på 400 kr. ved udeblivelse, ombooking eller afbestilling mindre end 7 dage før et forløb.

Forarbejde og ideer til
undervisning hjemme på skolen

Forud for dette undervisningsbesøg i Økolariet beder vi jer sammen med jeres elever at se udsendelsen "Jorden kalder - Hvilken forskel gør klimaaktivisterne" på DR.dk og drøfte elevernes tanker om den aktuelle klimasituation og aktivisme generelt set.

Der ud over er det en god ide at sikre, at eleverne har den helt grundlæggende forståelse for kulstofkredsløbet, fotosyntese, forbrænding, dannelse af fossile brændstoffer, forskellen på fossile og ikke-fossile energikilder, begrebet CO2-neutralitet samt kendskab til drivhuseffekten og de mest almindelige drivhusgassegasser som CO2, CH4, H2O og N2O nogenlunde på plads. Dette kan I finde ideer og inspiration til på de følgende hjemmesider:

DR.dk_Jorden-kalder_Hvilken-forskel-goer-klimaaktivisterne

Sustainable 2.0, Klimaambassaden/CONCITO

Verdensmål.nu, 7.-9. kl.

Tema om klimaændringer, DR Skole

Forstå drivhuseffekten, Økolariet

Hvor kommer drivhusgasserne fra?, Økolariet